Itálie bude mít 22. září svůj historický první Den plodnosti (z originálu Fertility day). Za internetovou kampaní ke zvýšení porodnosti v zemi stojí ministryně zdravotnictví Beatrice Lorenzin, která jí nechtěně rozhořčila veřejnost pro její údajný sexistický a panovačný podtón.
Konkrétním důvodem jsou plakáty, které kampaň provázejí a kombinují mnohomluvné fotografie s nápisy jako – „Krása nezná věk. Plodnost ano.“ Na obrázku je přitom zobrazena žena, která si jednou rukou hladká břicho a ve druhé drží přesýpací hodiny.
Další plakát ukazuje nohy mladého páru v posteli a doplňuje: „Mladí rodiče. Nejlepší způsob, jak být kreativní.“
Upadající porodnost v Itálii
Dvanáct posterů připravilo italské ministerstvo zdravotnictví na podporu akcí, které mají informovat o možnostech plánování rodiny. Jde o krok, ke kterému vládu donutila klesající porodnost v zemi a také průměrně nižší počet dětí na jednu ženu, než je v Evropské unii (1,35 v Itálii v poměru k 1,6 v EU).
Oficiální stránka Dne plodnosti uvádí, že celá akce chce zaměřit pozornost na ochranu plodnosti a podtržení nebezpečí upadající porodnosti v Itálii. Rovněž se chce prý soustředit na krásu rodičovství a zdravotní pomoc pro ty, kteří mají problém počít dítě. Ve čtyřech největších italských městech – Římě, Boloni, Padově a Catalii – se budou konat i tematické akce a diskuse ke Dni plodnosti.
Kampaň přitom neapelovala jen na ženskou, ale také mužskou plodnost. Kritiku si vysloužila fotografie s černějícím banánem a nápisem „Mužská plodnost je mnohem zranitelnější, než si myslíte.“
Nadšen nebyl ani premiér
Fotografie s kontroverzními tvrzeními odsoudily stovky mužů a žen na sociálních sítích a hodně se o ní diskutovalo jak v italských, tak i světových médiích. Podle kritiků jde o urážku těch, kteří nemohou počít dítě a plakáty jsou ofenzivní a sexistické.
Nešťastný pokus o zlepšení porodních statistik si dokonce nenašel podporu ani u premiéra Mattea Renziho, který v rozhovoru v řadě řekl: “Pokud vím, nikdo z mých přátel neměl děti na základě toho, že viděl reklamu.”
Negativní vyjádření ze strany veřejnosti souvisí is tím, že poměry v Itálii zrovna nenahrávají rodičovství. Jde přitom o takové problémy jako vysoká nezaměstnanost, nízké mzdy a slabé možnosti a práva žen na mateřské dovolené.
Divoká onlinová antikampaň donutila ministerstvo plakáty stáhnout a ministryně Beatrice Lorenzinová už údajně vyžádala v jejím obsahu změny. Nic to však nemění na tom, že celá akce se bude konat už příští týden.